#NoSugar challenge

Bij SCWF wordt er aandacht besteed aan VOEDING. Om de drie weken wordt een bepaalde voedingsstof / voedingsproduct uitgelicht en worden leden uitgedaagd aan de hand van challenges uitgedaagd om hier bewust mee om te gaan. Aan de hand van feiten, fabels en adviezen worden de leden bewuster van wat ze eten en zullen ze snellen doelen behalen!

Geen snoepjes, geen koekjes, geen mierzoete frisdranken en niets met toetjes – en dan ben je er wel ongeveer, toch? Nou… logischerwijs zou je denken van wel. In werkelijkheid zit het een stuk ingewikkelder in elkaar. Suiker vindt je intussen in de gekste producten terug. Ook hartige of zelfs ‘gezonde’ voedingswaren zitten er vaak vol mee.

Niet alle suikers zijn slecht. Veel koolhydraten zijn gewoon hartstikke gezond. Maar helaas: er zijn ook suikers waar je je lichaam écht geen plezier mee doet. Het belangrijkste probleem bestaat uit toegevoegde suikers, bijvoorbeeld kristalsuiker en andere geraffineerde producten. Het nadeel hiervan is dat ze simpelweg uit alleen maar pure suiker bestaan. Ze leveren geen nuttige voedingsstoffen – alleen glucose. Suiker van dit soort wordt in verband gebracht met onder andere obesitas, diabetes, vermindering van de weerstand of zelfs kanker. Alle reden om er zo veel mogelijk mee te minderen, dus!
Er bestaat eigenlijk niet zoiets als logischerwijs suikervrije producten. Het zit echt in de gekste voedingsmiddelen. Een goede reden om nog eens extra goed naar de etiketten van je boodschappen te kijken.
Een producent is verplicht om alle ingrediënten in afnemende volgorde te vermelden. Wanneer je een etiket leest met suiker als eerste ingrediënt, dan weet je zeker dat een groot deel van dit voedingsmiddel uit suiker bestaat. Hoe verder naar achteren op de ingrediëntenlijst, hoe minder er van een ingrediënt gebruikt is. Zie ook de bijlage met de suikerkaart! Suiker kent vele schuilnamen.
Mijn tip is daarom: besteed toch eens een keertje aandacht aan het lezen van etiketten. Als je eenmaal achterhaald hebt welke opties wél suikervrij zijn, kun je die daarna gewoon meteen in je mandje gooien. Het is dus een eenmalige investering, en zeker eentje die de moeite waard is!
Klik dowload hier GRATIS de Suikerkaart
Bron : Pure Ilonca (Voedingsadvies, Coaching, Workshops
2018-02-10T11:21:17+00:00
%d bloggers liken dit: